Pokémon GO: Niantic har samlat in användarnas geo-data för att träna en ny AI-lösning

av | nov 20, 2024 | Bluesky, Mastodon, Spel, Threads

Tid för att läsa: 2 minuter

Niantic, som utvecklar det populära spelet Pokémon GO har nu berättat att de har använt insamlad data från spelare för att bygga och träna en en AI-modell som kan navigera i den fysiska världen.

I ett blogginlägg som publicerades förra veckan skriver Niantic att bolaget bygger en ”stor geospatial modell.” Namnet, förklarar företaget, är en direkt referens till stora språkmodeller (LLMs) som OpenAI:s GPT, som tränas på stora mängder text som samlas in från internet för att bearbeta och producera ett naturligt språk.

Niantic förklarar att en Large Geospatial Model, eller LGM, syftar till att göra samma sak för den fysiska världen, en teknik som den säger ”kommer att göra det möjligt för datorer inte bara att uppfatta och förstå fysiska utrymmen, utan också att interagera med dem på nya sätt, vilket bildar en kritisk komponent i AR-glasögon och andra områden, inklusive robotik, innehållsskapande och autonoma system. När vi går från telefoner till bärbar teknik kopplad till den verkliga världen, kommer rumslig intelligens att bli världens framtida operativsystem.”

Träna

Genom att träna en AI-modell på miljontals geolokaliserade bilder från hela världen kommer modellen att kunna förutsäga sin omedelbara miljö på samma sätt som en LLM kan producera sammanhängande och övertygande meningar genom att statistiskt bestämma vilket ord som sannolikt kommer att följa ett annat.

Av användarvillkoren för Pokémon GO framgår att Niantic samlar in användardata och spelar du spelet så går du med på att data skickas till Niantic – däremot är det tveksamt om användarna faktiskt har förstått att de bilder som de skickar in i spelet, de scanningar av gym och stop också används för att träna Niantics nya AI-lösning.

Niantics besked sätter åter igen fokus på frågan om vem som äger den data som vi som användare producerar när vi använder olika funktioner, ett spel, lyssnar på musik, tittar på TV eller använder ett speciellt program. Av användarvillkoren framgår sällan hur insamlad data används, om den skickas vidare eller om den som i det här fallet används för att utveckla en ny teknisk, kommersiell lösning.

Integritet

Hur data används, hur din identitet skyddas framgår inte heller utöver de mer generella löftena om att användarnas integritet är viktig, värderas högt och att bolaget som samlar in din information gör allt de kan för att skydda dig och din information.

I det här fallet så är du inte bara en spelare, som får betala rätt mycket pengar om du vill ta dig fram i spelet hyggligt snabbt – du är också en datainsamlare vars information Niantic använder för att bygga en helt ny produkt.

Skulle du fråga spelarna om de är medvetna om hur Niantic använder den information som samlas in så är jag övertygad om att de flesta inte känt till att deras bilder och geodata används för en ny AI-lösning – även om det skulle vara inskrivet i användarvillkoren. Vi användare läser slarvigt, om vi överhuvudtaget ens läser villkoren. Vi klickar ja, godkänner villkor utan att läsa innantill och det vet Niantic och alla andra företag som slänger upp en dialogruta med villkoren och sedan en möjlighet att klicka i en ruta för godkännande.

Niantics Blog

0 0 röster
Article Rating
Prenumerera
Nortis om
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Nyaste
Äldsta Mest röstade
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer


Mikael Winterkvist

Fyrabarns-far, farfar, morfar och egen företagare i Skellefteå med kliande fingrar. Jag skriver om fotografering, sport, dataprylar, politik, nöje, musik och film. Vid sidan av den här bloggen så jobbar jag med med det egna företaget Winterkvist.com. Familjen består av hustru, fyra barn (utflugna) och fem barnbarn.

Jag har hållit på med datorer sedan tidigt 1980-tal och drev Artic BBS innan Internet knappt existerade. Efter BBS-tiden har det blivit hemsidor, design, digitala medier och trycksaker. Under tiden som journalist jobbade jag med Mac men privat har det varit Windows som har gällt fram till vintern 2007. Då var det dags att byta och då bytte vi, företaget, helt produktionsplattform till macOS. På den vägen är det.

_____________________________________________________________________________________

Anmäl dig till Magasin Mackens nyhetsbrev

Du får förhandsinformation om Macken, våra planer och du får informationen, först och direkt till din mail. Vi lovar att inte skicka din information vidare och vi lovar att inte skicka ut mer än max ett nyhetsbrev per månad.

Anmäl dig här

_____________________________________________________________________________________

De senaste inläggen: