Jag installerar ett nytt program. Ett rätt enkelt verktygsprogram som ska göra vissa saker på utsatt tid. Inget konstigt, inget märkligt men efter ett tag så hör jag hur min dator på skrivbordet ger ifrån sig ett lågt ljud, knappt hörbart men synnerligen irriterande efter ett tag. Speciellt som det förbannade ljudet inte bryr sig om Fokusläget.
Jag börjar att leta igenom min Mac mini M1 i jakten på det irriterande ljudet och hade det inte varit för min digitala dagbok och för det faktum att jag nästan alltid gör en liten notering om den senaste ändringen hade jag sannolikt fått leta ett tag. Nu hittar jag både program och ljud ganska snabbt och funderar över varför den som designats programmet tyckt att det var en så fantastisk idé att lägga till ett lågt ljud, knappt hörbart?
Ljud
Vill jag att min program ska spela upp ett ljud när programmet gör något så vill jag sannolikt att det ska höras – eller hur?
Vill jag inte att programmet ska höras så vill jag naturligtvis inte heller att programmet ska spela upp ett lågt, knappt hörbart ljud, eller?
Det är idioti och det är ingen isolerad händelse. Jag har sett det förut och varit med om det tidigare – och det är alltid lika obegriplig varför den som designat programmet tyckt att det är en bra idé – för det är det verkligen inte.
Översättning
Design handlar om att styra, att försöka att få användarna att göra medvetna val utifrån det du visar på skärmen. Har du exempelvis en översättningsfunktion inlagd på din hemsida så är ju det en bra, värdefull funktion för alla de som vill kunna ta del av din information på sitt språk eller ett språk som de behärskar. Lägger du nu in den funktionen i menyn, i en dropplista eller försöker gömma undan funktionen därför att du inte gillar färgglada flaggor och vill ha en helt ren meny så får du utseendemässigt det du vill men du döljer en viktig funktion för användaren.
Dropplistor som menylösningen är inte den bästa och mest effektiva lösningen – det är en meny där användaren ser allt, hela tiden. Nu kan det av praktiska skäl kanske inte alltid var möjligt. Du kan ha många val och då är en dropplista en lösning. Det fungerar men om du nu skapar en menylösning där allt trillar ned och visas så länge som användaren håller musmarkören över menyn , och om menyn tycks vara närmast oändlig och bestå av en rad avdelningar – och om menyn sedan dras ihop igen om markören flyttas så har du skapat en synnerligen irriterande och illa fungerande menylösning. Fråga användaren som ”tappat” din meny.
Microsoft
Microsoft hade en sådan meny under Startknappen under en lång rad av år för att ta ett exempel. Tolka nu inte detta som att en dropplista, men meny med dropplistor är en dålig menylösning. Det är menyer med flera sektioner, som hela tiden tycks växa vartefter du flyttar markören som är problemet.
Låt mig ta ett annat exempel – en e-handelsapp ber om tillstånd för att skicka notiser, meddelanden. Fem minuter efter att du har sagt ja så slår slår du av notiser helt och hållet därför att den förbannade appen skickat 5-10 meddelanden om allt mellan himmel och jord. Appen och dess utvecklare lyckades med det första, vilket är svårt – fått tillstånd för att skicka notiser.
Sen inser inte idioten att det du inte ett tillstånd till är att fylla skärmen med en massa reklam.
Nyhetsbrev
Detsamma gäller nyhetsbrev. Du handlar i en butik ute på nätet, får ett erbjudande bjudande om att slå på deras nyhetsbrev och då butiken innehåller prylar som du kan vara ointresserad av så petar du in din e-postadress. Innan du ens har avslutat det första köpet kommer nyhetsbrev nummer 1 som i stort sett inte innehåller något matnyttigt bara ”köp, köp, köp”. Innan veckan är över så har du slagit av funktionen, du har avbokat deras nyhetsbrev därför att tydligen tror butiken att det är en skitbra idé att skicka ett nyhetsbrev var annan, var tredje dag.
Problemet är att alldeles för många utvecklare och designers aldrig tänker klart. De blir inte färdiga i sin tankeprocess. Det är inte jättesvårt att få folk att ladda ned och installera en app. Det är däremot förbannat svårt att få folk att fortsätta att använda appen – efter det att den installerats och det är ännu svårare att få användaren att inte avinstallera och kasta appen. Designers och utvecklar slutar att tåänka efter steg 1 – hur får vi folk att ladda ned vår app?
Det är inte det som är det svåra – det är det som kommer sen. Hur ser vi till att vår app är relevant, upplevs som bra och nyttig och hur får vi folk att använda den – det är de frågor som de borde ha funderat över.
Sen undrar jag hur i helvete den designer och utvecklare tänkte som petade in ett lågt ljud som notisljud tänkte – eller varför denna någon inte tänkte.
Fy fan för dumma designers som inte tänker!