En klocka har väl ändå en högst primär funktion – berätta vad klockan är, hålla reda på tiden – eller hur? Så varför köpa en klocka där du inte ser vad klockan är – en urtavla utan siffror, en urtavla med siffrorna liggandes i en hög på botten eller en så komplicerad urtavla att du kan se allt annat, utom tiden.
Jodå, jag fattar det där med att en klocka är en accessoar, en modepryl på handleden, en statussymbol och en skrytpryl, jag fattar det men ändå – köpa en klocka som du ska ha utan att bry dig om vad klockan är?
Handlar det om design, utseende, så skulle du ju kunna köpa en enkel sak att ha på handleden som kan visa en bild. Sen kan du byta bild, ha urtavlor utan siffror och visare, urtavlor som visar allt annat vad klockan är, som byter bilder och en massa annat roligt – då ska du kanske inte ha en klocka?
Klockor visar tiden. Punkt.
Pixlig grafik
Märkliga klockor och fula, icke-funktionella urtavlor stör mig inte egentligen. De gör mig mer konfunderad, något lite lätt fascinerad. Det som däremot stör mig är de som utvecklar ett dataspel, sitta och ritar grafik och bilder som ska vara med och som sedan tycker att det är skitballt med ”retro-look” och som alltså skapar ett spel 2023 med dassig grafik.
Vad är det för fullblodsidioti?
”Kolla in mina senaste bilder som jag tagit med min mobil – de har en störtskön retrolook där inte en enda detalj är skarp och där varje bild ser ut som närbilder av havregrynsgröt. Coolt eller hur?”
Vaggad på ett kvistigt trägolv, tappad som liten hittad i skogen eller vad det är för fel på de här spelutvecklarna?
Dassigt
Vill jag ha ett dassigt, pixligt spel så kan jag leta fram ett gammalt spel från 1995. Jag går inte och köper ett spel 2023 som är pixligt för att det har ”en skön retro-look”.
”Jo, vår nya bilmodell har pimpats av en ruggigt skön retrosnubbe. Han har plockat bort säkerhetsbältena, rivit ur alla airbags och strypt ned bilen så att den gör max 30 knyck. Ruggigt retro!”.
Hörde jag någon svära Epa-traktor?
Det är inte coolt att vrida klockan tillbaka. Det är inte retro att skapa pixliga spel.
Det var inte bättre förr, tro mig, jag var med.
0 kommentarer