Ska du bygga en app för att spela musik, poddar, radioprogram – ljud – så gör det. Bygg inte en app för en massa annat. Enkelt och elementärt kan tyckas men både jättarna Apple och Sonos har gjort samma fatala misstag – de har byggt något annat.
Du bygger, designar och skapar ett program för att spela upp ljud – musik, poddar, radioprogram – ljud rätt och slätt. Det är appens primära uppgift spela upp ljud.
Då bygger då och designar du ett program där användaren i några enkla, raka och begripliga steg kan göra det. Ska du ha med olika tjänster, säg Spotify, Apple Music och din egen tjänst så ter det sig logiskt att användaren väljer vad hen vill lyssna på.
Har du sedan olika enheter uppkopplade, högtalare i olika rum så är det logiskt att nästa steg är var du vill spela upp ljudet.
Enkelt, eller hur – först vad och sedan var.
En app för att spela upp ljud i två enkla, raka och begripliga steg.
Har du sedan behov av att kunna uppdatera enheterna, koppla ihop dem på olika sätt och så vidare spå bygger du en app som gör det.
Visst, du får två appar men du vinner i funktionalitet. Du kan fokusera på en sak – antingen underhålla, uppdatera och koppla samman enheter – eller spela upp ljud.
Gör inte båda i samma app.
Koppla ihop
Du kan naturligtvis koppla ihop apparna – länka samman dem så att det blir lite lättare för användaren att hitta. Hela poängen med detta är att appen för att göra inställningar kommer användaren att starta betydligt mera sällan än appen för att spela upp ljud. När alla prylarna är uppkopplade, sammankopplade så är behovet av appen för inställningar mindre. Användaren kan behöva starta den appen när uppdateringar ska laddas ned men funktionen, tjänsten och behovet av att kunna stuva om bland prylarna, döpa om dem, koppla upp dem eller flytta dem är begränsat.
Steve Jobs lär ha sagt en gång att hemligheten för att bli en duktig designer är att kunna och våga att säga – nej.
Styrkan I hela ekosystemet med appar är att bygga en app som förvisso är begränsad i sin funktionalitet men som är bra på de saker den kan och ska göra.
Jag levde i Microsofts värld under många år och i den världen tycks förmågan att säga nej, att prioritera och att sluta att lyssna på alla krav från kunder och användare inte ens existera. Det finns skräckhistorier om Startmenyn där olika avdelningar slagits om plats och funktioner i över 18 månader – allt för att få med allt det som kunderna ville ha där. Det är förmodligen därför knappen hette ”Start” under så många år trots att det var där du slog av Windows-datorer på den tiden.
Säg nej
Du ska lyssna på kunder, du ska ta till dig men du ska också våga att följa och välja det du tror på. Därför ska du också våga att säga nej när den stora kunden kommer med ett önskemål, ”snälla, bara en funktion till, det blir den sista jag lovar”.
Microsoft försöker göra alla nöjda och skapade ett operativsystem, Windows, som det var hopplöst att hitta i. Microsoft skapade också ett Office-paket som led svårt av samma problem. Funktioner doldes djupt nere bland dropplistor, menyer som öppnades i sidled och jag vet inte allt det Microsofts har hittat på under åren för att försöka att göra alla nöjda.
Nu har jag inte använt Windows på drygt 15 år så jag ska inte uttala mig om hur det ser ut idag och i ärlighetens namn ska sägas – jag bryr mig inte, icke ett vitten.
Min poäng är att gapa inte över för mycket, försök inte att göra för många nöjda och lägg inte in alla funktioner – speciellt inte i en app som har en designbegränsning i form av en mindre yta att jobba med.
Sonos och Apple
Apple skapade iTunes – en uppspelare för ljud, en butik för musik och även en enhet för att uppdatera och hantera appar. Det borde ha varit tre appar och program – inte ett, eller i vart fall inte mer än två. Det är logiskt att en butik för musik finns i appen och programmet för att spela upp densamma, men bryter du ut poddar och gör en egen app för den typen av ljud så var konsekvent – bryt ut butiken och skapa tre appar/program.
Detta har nu Apple lärt sig, över tid, men tyvärr så gick Sonos i exakt samma fälla och har också gjort samma fel med stora kostnader till följd av det. Sonos har tappat förtroende ute hos kunder och användare, tappat förtroende hos samarbetspartners och skapat en fullständigt misslyckad app som användare älskar att hata. Enligt Sonos egen information som gått ut investerare och aktieägare så handlar det om i storleksordningen 20 till 30 miljoner, dollar. Alltså en nätt summa av drygt 200 miljoner kronor till en bit över 300 miljoner kronor – för en misslyckad app.
Det är inte kattskit direkt – som en av mina gamla mentorer när det handlar om design skulle ha sagt.
Gått fel
Någonstans så har hela skapandet av den nya appen gått fel, fullständigt och komplett fel och min slutsats, utan att veta, är att Sonos inte haft en tillräckligt bra grupp användare som fått testköra den nya appen – om appen överhuvudtaget har testats utanför Sonos. En så här dålig app kan omöjligen passera en testrunda utan att få svidande hård kritik. Apple har uppenbarligen lärt sig för den nya Photos/Bilder i Apples olika operativsystem har fått stenhård kritik. Apple har lyssnat, tagit till sig kritiken och nu bantat ned på nya funktioner och ett nytt utseende – Apple har backat tillbaka.
Var mer som Apple Sonos!
Sonos skjuter upp lansering av flera produkter på grund av debaclet med sin app
0 kommentarer