Apple får hård kritik för Apple Arcade av utvecklare

av | aug 1, 2024 | Bluesky, Mastodon, Spel, Threads

Tid för att läsa: 2 minuter

Apple får bitvis mycket hård kritik av utvecklare för Apple Arcade, Apples speltjänst. Arbetet med Apple har beskrivits som ett förhållande med en missbrukare.

Flera spelutvecklare berättar om och beskriver en relation med Apple som inte sägs fungera på en rad punkter – bristande eller utebliven kommunikation, mycket sena utbetalningar, kapade ersättningar och projekt som läggs ned utan förvarning. Speciellt illa tycks det vara då det handlar om Apples glasögon, Apple Vision Pro.

– Det kan gå veckor mellan tillfällena när vi hör något från Apple, om de överhuvudtaget hör av sig, säger en utvecklare till Mobilegamer.

Omfattande

Kritiken mot Apple är omfattande:

  • Vissa spelstudior kan få vänta upp till sex månader innan de får betalt, vilket nästan satte en indie-utvecklare i konkurs
  • Apple Arcade-teamet svarar inte på rutinmässiga e-postmeddelanden på veckor eller till och med månader, om de svarar alls
  • En utvecklare som hade möten med teknikjätten sa att “halva Apple-teamet kommer inte att dyka upp och när de gör det har de ingen aning om vad som händer och kan inte svara på våra frågor”
  • Apples tekniska support beskrevs också som “miserabel” och “det värsta jag har sett någonstans”
  • Vision Pro har problem med att kunna köra “komplexa spel” och att utveckla glasögonen är “som att gå tillbaka i tiden 10 år” på grund av bristen på teknisk support.
  • Apples ingenjörer kan “inte ge några insikter” om hur Vision Pros hårdvara eller mjukvara fungerar, eller “hur väsentlig mellanprogramvara är tänkt att fungera med den”
  • Visningen av spel på Arcade är undermålig
Nöjda

Det ska sägas att den bild som målas upp inte är enhetlig. Mobilegamer har pratat med utvecklare som är nöjda med Apple Arcade.

De flesta utvecklare vi pratade med sa att Apple betalade bra, särskilt under de första åren av Arcade. Andra sa att de inte skulle existera idag om det inte vore för att Apple finansierade deras spel.

“Vi kunde teckna ett bra avtal  för våra titlar som täckte hela vår utvecklingsbudget”, sa en utvecklare. “Saker och ting har förändrats sedan de tidiga åren, det är en mycket svår och lång process att teckna ett avtal med Apple nu för tiden. Bristen på vision och tydligt fokus på plattformen är frustrerande och om det finns något mål, fortsätter det att förändras varje år eller så. Också teknisk support är ganska eländig.”

Mobilegamer

 

0 kommentarer


Mikael Winterkvist

Fyrabarns-far, farfar, morfar och egen företagare i Skellefteå med kliande fingrar. Jag skriver om fotografering, sport, dataprylar, politik, nöje, musik och film. Vid sidan av den här bloggen så jobbar jag med med det egna företaget Winterkvist.com. Familjen består av hustru, fyra barn (utflugna) och fem barnbarn.

Jag har hållit på med datorer sedan tidigt 1980-tal och drev Artic BBS innan Internet knappt existerade. Efter BBS-tiden har det blivit hemsidor, design, digitala medier och trycksaker. Under tiden som journalist jobbade jag med Mac men privat har det varit Windows som har gällt fram till vintern 2007. Då var det dags att byta och då bytte vi, företaget, helt produktionsplattform till macOS. På den vägen är det.

_____________________________________________________________________________________

Anmäl dig till Magasin Mackens nyhetsbrev

Du får förhandsinformation om Macken, våra planer och du får informationen, först och direkt till din mail. Vi lovar att inte skicka din information vidare och vi lovar att inte skicka ut mer än max ett nyhetsbrev per månad.

Anmäl dig här

_____________________________________________________________________________________

De senaste inläggen: