Den svenska staden Concordia är ett försök att skapa ett AI-styrt utopia, utan brott, trygg och där alla innevånare övervakas, ständigt. När konceptet med staden ska gå på export så inträffar det som inte får ske – ett mord.
Svenska Nanna Blondell spelar en före detta polis som har en lite annorlunda roll i staden (som inte har några poliser), och hon tar emot den inkallade konsulten Thea Ryan (Ruth Bradley) för att lösa brottet och se till att Concordia kan gå på export.
Kullerbytta
Frank Doelger har regisserat och känner du igen namnet så kan det bero på att han också regisserat flera avsnitt av Game of Thrones men nu är det en framtidsvision, i en internationell serie med skådespelare från Sverige, Tyskland och Storbritannien. Doelger har också regisserat påkostade The Swarm med även det med en internationell uppsättning skådespelare och en sak har han lärt sig – låt tyskar prata tyska när de pratar med varandra och låt svenskar talar svenska. I The Swarm talar alla engelska med varandra vilket är en irriterande logisk kullerbytta.
I Concordia, där Skellefteås imponerande vackra kulturhus i trä skymtar förbi i en av öppningscenerna, så pratar alla sina hemspråk när de pratar med varandra så det slipper vi irriteras över. Concordia är i botten en mordhistoria när AI och en massa teknik skalas av. Det är dessutom en onödigt långsam, seg, mordhistoria med en massa informationspäckad dialog som du måste hänga med i.
AI
AI finns alltså med som en viktig del i Concordia men det här är ingen nattsvart, dystopisk skildring av hur maskinerna tar över. Det är en mordhistoria, ett brott som måste lösas – kryddat med AI. Concordia är tyvärr alldeles för långsam, tempot är för lågt, och det är lite för många stickspår och sidohistorier invävda i mordmysteriet. Det är förvisso välgjort och välspelat men tv-serien höjer sig aldrig över godkänt.
Du hittar Concordia på: SkyShowTime
0 kommentarer