Epic har dömts till rekordböter för att ha lurat spelare – nu kritiserar de Apples för bristande etik

av | mar 24, 2023 | Krönikor

Tid för att läsa: 4 minuter

Epic Games chef Tim Sweeney kritiserar Apple för metaverse – han är orolig för att Apple ska få för stort inflytande över den digitala verkligheten och att Apple ska vara ett hinder för Epic Games vision av metaverse. Han utvecklar sin mycket märkliga kritik i en intervju med Games Industry som går ut på att Tim Sweeneys vision om ett öppet metaverse handlar om Epic Games metaverse.

Låt oss börja med att reda ut vad metaverse är därför att Tim Sweeney uttrycker sig som om metaverse är en enda digital verklighet skapad av ett enda företag och att metaverse är en enda tjänst. Så är det naturligtvis inte. Varje enskilt företag som vill och som har kapacitet och resurser för det kan utveckla sin egen digitala verklighet – sitt eget metaverse.

Epic Games

Epic Games bygger och utvecklar sitt eget metaverse runt den grafiska, digitala spelmotorn Unreal. Det är Tim Sweeneys vision av en öppen plattform som alltså bygger på, och som kontrolleras av – Epic Games. Tim Sweeney är nu orolig för att Apple kommer att bromsa eller stoppa Epic Games version av metaverse, utan att närmare förklara hur eller varför.

Kritiken bygger på produkter som Apple inte har lanserat och tjänster som få eller ingen utanför Apple vet ur den ser ut eller vad den innehåller – och återigen – varje enskilt företag kan bygga sin egen digitala verklighet – sitt egen metaverse. Det finns ingenting, absolut ingenting som säger att Apples version, Metas version eller Epic Games version är den version som vi användare och konsumenter kommer att använda. Tim Sweeney gör sitt bästa för att försöka demonisera Apple och han missar aldrig ett tillfälle att försöka att framställa miljardbolaget Epic Games som det lilla bolaget som slåss mot jätten Apple.

Apple är mycket riktigt det större bolaget – Apple är mycket större men när det handlar om spelmarknaden så är Epic Games ett stort bolag, en stor aktör.

Avtal

I botten finns den juridiska tvist mellan Apple och Eric Games där avtalet och villkoren för App Store är i centrum. Tim Sweeney skrev högst frivilligt under avtalet med Apple och valde sedan ensidigt att bryta mot det ingångna avtalet – och i enlighet med avtalet så kastades spelet Fortnite ut från Appels App Store och Googles Google Play. Märk väl att Google också kastat ut Fortnite, på samma grunder – ett tämligen klart och uppenbart avtalsbrott, men Tim Sweeney riktar i stort sett all kritik mot Apple.

Så här långt, under förberedande delar och under de första juridiska ronderna så Epic Games i stort sett inte vunnit några framgångar överhuvudtaget. Epic Games skrev frivilligt under ett avtal med Apple och Google och bröt sedan ensidigt mot samma avtal. Det är, förenklat, det striden handlar om men Tim Sweeney vill framställa striden som något helt annat. Tim Sweeney drar ut som konsumenternas riddare i en skinande rustning på en vit springare och han anklagar Apple för bristande moral och etik.

Metaverse

Tim Sweeney är orolig för att Apple ska kapa åt sig alla pengar, bromsa utveckligen av metaverse utan att närmare förklara hur, varför eller varför just Apple skulle få så enormt stort inflytande över Epic Games version av metaverse eller någon annans version av metaverse. Tim Sweeney nämner det faktum att Apple idag inte tillåter någon alternativ webläsarmotor än WebKit men varför användare skulle använda just webläsaren för att komma åt metaverse förklarar inteTim Sweeney.

Det är ofta så hans kritik ser ut – han målar upp en bild, sin ensidiga bild och sen kritiserar han Apple utifrån sina egna påhittade argumentation.

Igen – varje enskilt företag som vill utveckla sin version av metaverse – kan göra det. Det finns ingen enhetlig digital värld som heter metaverse eller som anses utgöra metaverse. Det finns flera versioner och det kommer att finnas flera metaverse. I den världen så utmålar alltså Tim Sweeney Apple som det stora hotet. Meta bygger sitt metaverse och vi lär får se digitala världar skapade av Microsoft och andra.

Inte tror

Vilken version som vi konsumenter och användare kommer att använda mest återstår att se men kanske bottnar kritiken i att Tim Sweeny och Epic Games inte riktigt tror på sin version av metaverse. Gör du inte det så kan det ju vara på sin plats att börja att bygga upp ursäkterna redan nu. Det är ju precis det som Tim Sweeney har gjort när det gäller striden med Apple runt App Store – han skriver först under ett avtal med Apple, frivilligt, sedan bryter han (flera år senare), frivilligt, mot avtalet, kastas ut av både Google och Apple och kritiserar sedan ensidigt Apple.

Det finns mängder av anledningar till att kritisera, och diskutera, Apple för affärsmetoder, kontroll över sina plattformar men det finns ingen som helst anledning att lyssna på Tim Sweeneys kritik. Epic Games är ett företag som omsätter miljarder, dollar, och Tim Sweeney talar uteslutande i egen sak.

520 miljoner dollar

Hans bolag bötfälldes nyligen av amerikanska tillsynsmyndigheter för att ha vilselett spelare, för att ha lurat spelare och för att ha lurat av spelare pengar. Epic Games ska betalat 520 miljoner dollar i skadestånd varav drygt hälften ska gå tillbaka till spelarna som lurats.

CBC

Det är Epic Games men det vill Tim Sweeney inte prata om – han kritiserar Apple för produkter som inte lanserats, inte bekräftats och som få utanför Apple har sett. Tim Sweeney vill inte prata om hur hans tal om moral, etik och skydd av konsumenterna går ihop med det största enskilda skadeståndet som någonsin har dömts ut.

Hans företag lurade spelare att ladda ned och betala för digitala produkter och det har kostat Epic Games 520 miljoner dollar.

Det är det vi borde diskutera istället.

0 kommentarer


Mikael Winterkvist

Fyrabarns-far, farfar, morfar och egen företagare i Skellefteå med kliande fingrar. Jag skriver om fotografering, sport, dataprylar, politik, nöje, musik och film. Vid sidan av den här bloggen så jobbar jag med med det egna företaget Winterkvist.com. Familjen består av hustru, fyra barn (utflugna) och fem barnbarn.

Jag har hållit på med datorer sedan tidigt 1980-tal och drev Artic BBS innan Internet knappt existerade. Efter BBS-tiden har det blivit hemsidor, design, digitala medier och trycksaker. Under tiden som journalist jobbade jag med Mac men privat har det varit Windows som har gällt fram till vintern 2007. Då var det dags att byta och då bytte vi, företaget, helt produktionsplattform till macOS. På den vägen är det.

_____________________________________________________________________________________

Anmäl dig till Magasin Mackens nyhetsbrev

Du får förhandsinformation om Macken, våra planer och du får informationen, först och direkt till din mail. Vi lovar att inte skicka din information vidare och vi lovar att inte skicka ut mer än max ett nyhetsbrev per månad.

Anmäl dig här

_____________________________________________________________________________________

De senaste inläggen: