Det kallas Gamification men det handlar inte om att anställda ska ta plats i den mjuka soffan och spela spel utan det handlar om inslag som plockas från spelvärlden används för att förstärka, motivera och engagera.
Alla som någon gång fastnat i ett spel, som nästan blivit besatt och som lagt ned massor med tid för att spela vet vad det handlar om. Engagemang och det är de delarna som används i Gamification.
Den här tekniken, sättet att närma sig ett ämne kan användas för en rad olikas saker:
- Företaget är mitt inne i ett förändringsarbete och vill skapa engagemang för processen.
- Företaget vill få igång en positiv tankeprocess för att får medarbetarna att tänka till och exempelvis komma med förslag.
- Du vill ge snabb och direkt återkoppling i en process – något som du ofta ser i spel för att inte säga att du alltid ser det i spela. En spelare får direkt en belöning om hen lyckas med uppdraget.
- Du vill vända på negativa beteenden och förändra dem till önskvärda beteenden
- Du vill utveckla medarbetarnas olika förmågor och talanger – förstärk viljan att lära sig något nytt, anta utmaningar så kan du göra det med inslag “lånade” från spelvärlden
Det är bara några exempel och listan kan göras längre för rätt använd så kan Gamification användas i en rad olika processer, utbildningar och förändringar.
Nå ett mål
Det är viktigt att understryka att det inte handlar om att spela utan om att använda Gamification för att förstärka, motivera för att uppnå ett visst mål.
Ett exempel:
Du vill förbättra medarbetarnas hälsa och fysiska status. Det traditionella sättet är att låta företaget betala hela eller en del att gymkort. Det fungerar för de som redan tränar men det här inte alltid du får upp soffpotatisarna ur soffan.
Starta en intern tävling inom företaget där ni sätter upp målet att inom 6-8 månader så ska ni ha gått ned ett ton – medarbetarna ska ha gått ned 1 000 kilo. Nu förutsätter vi att detta är realistiskt och att företaget har tillräckligt många anställda så att målet är möjligt att nå.
För att motivera så använder ni en webbplats där alla medarbetare som vill vara med registrera sig. Som tack för registreringen och för att de är med så får de en träningsdagbok och en rad funktioner för att mäta sina framsteg – där varje enskild positiv framgång förstärks med medaljer, diagram och liknande. Varje medarbetare får välja en avatar, en digital figur som blir smalare varefter kilona ramlar av. För att förstärka visas “före – efter” bilder.
- Här finns ett tävlingsinslag – lånat från spelvärlden.
- Här finns belöningar, digitala – lånat från spelvärlden.
- Här finns en figur, en avatar som du också ser i spelvärlden
Lägg in möjligheten att skapa utmaningar mellan individer så har du lyft in ytterligare ett tävlingsmoment – som förekommer inom spelvärlden. Det här är Gamification –
I grunden så handlar det om att göra saker roligare därför att vi engagerar oss mer i det som är roligt och vi lär oss mer om vi finner att inlärningen är lustfylld. Det betyder att ett företag eller en organisation snabbt kan genomföra nya strategier, utvecklas, klara av ett större förändringsarbete med nöjda och engagerade medarbetare.
0 kommentarer