Artificiell verklighet (AR), en Virtuell verklighet (VR) är det nya, heta i branschen och det som Google, Microsoft, Amazon och flera med den satsar på – tillsammans med Meta som ska bygga sitt eget Metaverse. Analytikerna däremot är tveksamma och funderar på om Meta verkligen kommer att kunna tjäna pengar på Metaverse.
Analysföretaget IDCs bedömning är att meta och Facebook kan få svårt att plocka ingen alla de pengar som utveckligen av ett digital universum kostar.
”Meta fortsätter att satsa dollar på att utveckla Metaverse men strategin att främja lågprishårdvara på bekostnad av lönsamhet är inte hållbar i längden”, säger Jitesh Ubrani, forskningschef för IDC Mobility and Consumer Device Trackers. ”Den goda nyheten är att det kommande produktivitetsorienterade headsetet från Meta kommer att fungera som utgångspunkten för företagets pivot mot högre intäktsgenererande hårdvara och kommer också att bidra till en höjning av slutanvändarpriserna för hela branschen när de genomsnittliga försäljningspriserna kryper uppåt och tekniken förbättras avsevärt.”
Ming-Chi Kuo uttrycker liknande farhågor runt Metas satsning:
Meta säljer VR-headset med förlust och använder prisfördelen för att ta en hög marknadsandel, men denna strategi är ohållbar mitt i risken för lågkonjunktur i kärnverksamheten, vilket kommer att gynna andra befintliga VR-varumärkens marknadsandelar.
Förlust
Meta är inte ensamma om den här strategin. Google har länge sålt flera av sina smarta högtalare med ingen eller liten vinst för att snabbt kapa åt sig marknadsandelar. Det gäller även deras Chromecast, tv-streaming. Amazon har också subventionerat flera av sina produkter och sin hårdvara för att slå sig in på marknaden. Strategin har onekligen varit lyckosam men det förutsätter tillväxt och nu kommer en lågkonjuktur.
Just nu så ökar försäljningen av glasögon och andra tillbehör snabbt men det beror på att tekniken och alla lösningarna är färska. Det är ny teknik som nu dyker upp i spel, appar och andra program.
Apple jobbar, säger rykten, på sina egna glasögon men det är inte en subventionerad produkt – snarare tvärtom så påstås det vara en rätt dyr, avancerad och påkostad produkt. Apples utmaning ligger nu i att hitta tillräckligt många lockande användare användingsområden för att kunna motivera kunderna varför de ska lägga tusentals kronor på AR/VR-glasögon.
Appels glasögon kan komma i år eller tidigt nästa år – när det är dags för lansering så återstår att se vilka tjänster och funktioner som Apple byggt upp runt sina glasögon.
0 kommentarer